bodyia > syntetizéry > Waldorf Pulse

Autor: synt <(at)>, Téma: syntetizéry, Vydáno dne: 18. 07. 2002

anotace: Pulse má ve výrobním programu trochu výsadní postavení, je jednohlasý a měl by umět zahrát to samé, co kdysi MiniMoog. V roce 1996, kdy začal jeho prodej, monitoroval spolu s několika málo výrobci (Novation, MAM, Doepfer) trend návratu hudebníků ke klasickému analogovému zvuku.

syntetizéry

Nějak mě uchvátily jednohlasý stroječky, pracuju s nima mnohem radši, než se syntetizéry s x-násobnou polyfonií a multitimbralem.

Waldorf je zajímavá firma z Německa, produkují velmi nestandardní nástroje, věhlas si v minulosti získal třeba Microwave s tabulkovou syntézou nebo hi-end stroj Wave, jehož původní cena 13t. DM a více s přibývajícím časem stále stoupá. Dnes se proslavil především dostupnou a příjemnou řadou Q. Ovšem všechny nástroje spojuje jedno - pevný s silný zvuk, nejsou to žádná šeptátka.

Pulse má ve výrobním programu trochu výsadní postavení, je jednohlasý a měl by umět zahrát to samé, co kdysi MiniMoog. V roce 1996, kdy začal jeho prodej, monitoroval spolu s několika málo výrobci (Novation, MAM, Doepfer) trend návratu hudebníků ke klasickému analogovému zvuku. Samozřejmě s možnostmi na konci tisícíletí (stabilita oscilátorů, MIDI implementace atd.). Dnes již neprodávaná verze Pulse Plus má navíc vstup pro externí signál (přimíchává se k signálu z oscilátorů) a ovládání externího CV/trig zařízení.

Základem zvuku je oblíbená subraktivní syntéza, ovšem na rozdíl o většiny analogů, základ zvuku tvoří tři oscilátory místo běžných dvou/jednoho. Oscilátory lze spolu synhronizovat, křížová modulace je u takto vyspělého nástroje samozřejmostí. K výstupům z oscilátorů se může přidat šumový signál a to celé pokračuje do 100% analogového vynikajícícho filtru LP 24dB/oct. s rezonancí (stejný filtr, jako má Q+). Z filtru do VCA a na audio výstup nástroje. Oscilátory jsou analogové, VCF i VCA lze řídit jedním z integrovaných zdrojů (2x LFO, první s funkcí sample-hold, 2x ADSR) nebo externí modulací (kontrolery, kolečka, přístlak, dynamika..), v nástroji je programovatelná modulační matrice (16 zdrojů, 16 cílů). Moc hezky udělané. Perfektní recenze je k přečtení tady.

Hardware je 2U rack malé hloubky s tříčíselným sedmisegmentovým displejem, čtyřmi tlačítky a 6ti potenciomety s koncovými polohami. Jinak standardní MIDI trio, vstup pro masivní externí adaptér a L/R audio výstup. Ovládání je díky kombinaci tlačítek a potenciometrů velmi intuitivní a rychlé, náhled do manuálu jsem potřeboval až pro editaci modulační matrice. V SoundDiveru je modul pro Pulse implementován, tam je ovládání ještě snazší a uživatel se přehledně dozví, jak je to vlastně všechno propojený, doporučuju.

A zvuk? Výrazný, hutný, silný, pevný v kramflecích. BassStation zní o kus měkčeji, Pulse se řadí k ortodoxní řadě syntetizérů, žádné kompromisy. Ale taky žádný šum. Je velmi dobře použitelný, od basů až po leady nebo zkreslené efektové zvuky, dokážu si ho představit ve většině svých projektíků, se stávajícími syntetizéry se přes určitou zvukovou agresi dobře snese (což byl třeba problém u DX7II, hrála výborně, ale tak, že její zvuk nezapadal k ostatním nástrojům).
Prima, je to moc prima:-)

Ve studiu od 2002