bodyia > syntetizéry > Yamaha DX7, DX7 II, TX802

Autor: synt <(at)>, Téma: syntetizéry, Vydáno dne: 18. 08. 1997

anotace: Byla úžasná a všichni ji chtěli. V první polovině osmdesátých let se jednalo o revoluční nástroj, místo všudypřítomné subraktivní syntézy analogů, se objevil komerčně dostupný digitální produkt.

syntetizéry

Byla úžasná a všichni ji chtěli. V první polovině osmdesátých let se jednalo o revoluční nástroj, místo všudypřítomné subraktivní syntézy analogů, se objevil komerčně dostupný digitální produkt. A jelikož vzorkovací technologie (díky níž dnes máme všude prozměnu přihlouplé přehrávače ROM) byly v počátcích, základ byl postaven na FM modulaci. Čtyři nebo šest operátorů, různě poskládané algorytmy, dvanáctibitové převodníky. To byl start nejúspěšnější řady syntetizérů Yamaha, řady DX (resp TX u racků). DX7 nabízela dosud neslyšené zvuky, variabilitu a jednoduchý transport, to bylo slovo do pranice.

I já jako malý kluk (:-) jsem záviděl estrádním umělcům jejich sedmičku, dva displeje mě dokázaly dostat do varu, toužil jsem si na nástroj aspoň zahrát. Ovšem čas plynul a já si ji pořídil až mnohem později.

FM syntéza je výborná pro cinkavé zvuky, el. piana, varhanoidy a efekty. Méně se hodí na plochy nebo zajímavé leady, zvuk vždycky zní tak matematicky... V DXech chybí filtry, dají se sice nějak šíleně v FM naprogramovat, ovšem tyto končiny jsou až na naprosté technoidy neprobádatelné... a hlavně pro pohodovou kompozici nesmírně zdržují. Nebýt dostupné neuvěřitelně obsáhlé zvukové banky, staly by se z nás chodící kompjůtr, účelné a cílené programování je skutečně noční můra:-)

Ale hraje se na ni hezky, zvuk má svoji dynamiku (měl jsem DX7 IID, tedy z druhé generace s 16-bit DA převodníky), výstup je velmi expresivní. Což ale má i svoji nevýhodu, za celou dobu hraní s ní jsem ji dokázal použít jenom někam na basu, prostě mi nešlo namíchat výsledek tak, aby Yamaha pasovala k ostatním nástrojům (většinou analogy).

Yamaha se snažila obnovit zájem o FM řadou nástrojů SY (SY77 - podobné DX7, ale +filtry, efektová jednotka a PCM vzorky a SY99 - sampleRAM, volne konfigurovatelný algoritmus), dnes však FM nástroje už v nabídce firmy prakticky nejsou, nahradily ji nudné přehrávače samplů. Posledním mohykánem je krabička DX200 s 6operátorovým engine, sysex kompatiblní právě s DX7. Před pár lety se ještě objevil FS1R, velmi zajímavý modul s 8operátorovou (!) FM, formantovými filtry atd., ovšem byl zákaznicky nedoceněn, jeho výroba bez náhrady skončila a dnes se špatně shání i jako second hand. Na bázi DX7 existuje i velmi povedený plug-in FM7 od NativeInstrument.

FM v yamaháckém provedení přežila. Má mnoho příznivců i odpůrců, ale hlavní je, že kdo chce FM, může ji mít.A tak to má být:-)

V roce 2006 si pořizuji první verzi s 12-bit převodníky... a hodně mě baví. Ale možná jsem jenom k tomu zvuku teprve dospěl.... a vzápětí ji prodávám a nahrazuji modulem TX802, který mě baví ještě víc:-). Edit 2017 - TX802 ale nebavila donekonečna, následovala doba FM-free a až letos se oklikou přes FS1R (nemám ji rád) vracím tam, kde jsem začal, tj u 6 operátorů DX7II. A tak bych rád spočinul...:)

Ve studiu MKII 1997-1997 a od 2017, MKI 2006; TX802 2006-2011