bodyia > synt historie > V řadě za sebou, syntetizéry masám! (1988-1993)

Autor: clanky <(at)>, Téma: synt historie, Vydáno dne: 21. 08. 2005

anotace: V druhé půli 80. let Kawai, bývalý Teisco, doznal úspěch díky levnému přehrávači samplů s 8-bitovými převodníky K1 v roce 1988 a prvnímu dostupnému nástroji s aditivní syntézou K5 o rok dříve.

V druhé půli 80. let Kawai, bývalý Teisco, doznal úspěch díky levnému přehrávači samplů s 8-bitovými převodníky K1 v roce 1988 a prvnímu dostupnému nástroji s aditivní syntézou K5 o rok dříve. Kawai K5m, modul z K5
Kurzweil K2000V roce 1988 Kurzweil, původně pianová firma, uvádí model K1000. V téže době se objevuje i velmi zajímavý aditivní modul K150. Po odkoupení Kurzweilu korejskou firmou Young Chang, se v roce 1991 představuje veleúspěšný model K2000, samplovací workstation se semi-modulární syntézou, vyrábějící se v modifikacích dodnes.
E-MU Proteus 1V roce 1989 E-MU odstartovalo výrobu modulů řady Proteus. Nástroje založené na vzorcích s minimální možností editace, ale všeobecným použitím, získaly mnoho příznivců. Syntetizéry na podobném principu vyrábí firma dodnes.
V roce 1989 Korg uvedl sérii T a v roce 1990 výborný model Wavestation, pokračovatele Prophetu VS od Sequential Circuits. Korg Wavestation
V roce 1990 Yamaha znovu uspěla, tentokrát se svojí sérií SY. Některé z řady těchto nástrojů (SY 77, SY 99) uměly FM a byly kompatibilní s DX7, ostatní byly romplery. Nejvyšší z řady SY, model SY-99
Devadesátá léta znamenají návrat analogů. Starší analogové nástroje byly podrobeny výzkumu, využívali je především muzikanti-sběratelé, ale objevily se i nové (Novation, Doepfer, Studio Electronics…). Hudebníky přestávala bavit studenost a cizost digitálních nástrojů a znovu zatoužili po snadno ovladatelných nástrojích s přímočarým programováním, jako to dřív uměly analogy. Všimněte si hudby a zvuků, používaných koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let a porovnejte to s produkty začátku 80. a konce 70.let. Kvalitativní rozdíl ve prospěch staršího období je více než zřejmý. Analogové nástroje, vyprodávané v období 86 až 91 za směšné ceny, začaly být opět atraktivní a ceny rostly, resp. rostou dodnes, nezřídka je použitý nástroj dražší, než co stál nový v době uvedení do prodeje.
Roland v roce 1991 uvedl hybrid JD 800, digitální nástroj na bázi ROM s ovládáním jako analog. Měl mnoho potenciometrů a tlačítek. Nezaznamenal však velký úspěch zvláště z důvodu technických problémů a nijak zvláštního zvuku. Roland JD-800
V roce 1991 Roland začal prodávat sérii JV (JV 80), velmi schopného pokračovatel hodnot série D. Výrobky série JV jsou v prodeji dodnes. Roland JV-80
V roce 1991 byl uveden standard MIDI FILE, který umožňující výměnu hotových skladeb mezi nástroji. Díky němu nastartovala doslova exploze v prodeji připravených MIDI skladeb.
V roce 1992 německá společnost Waldorf (exPPG) uvedla skvělý a drahý Wave, pracující na principu wavetable. Tento nástroj svojí inovativností potěšil mnoho muzikantů. V roce 1990 ho předcházel úspěšný model Microwave I, spojující wavetable s analogovými filtry. Waldorf Wave
Alesis Quadrasynth+V roce 1993 americká společnost Alesis, velmi dobře známá svými produkty pro muzikanty, uvedla syntetizéry řady Quadrasynth. Specializovaly se na použití plug&play, všechno předpřipraveno, minimální možnosti editace, na to dobu nezvykle bohatá efektová jednotka a velká ROM paměť se vzorky.
3.11.1993 zemřel v 97-ti letech Leon Thérémin, vynálezce revolučního Théréminu. Bez něho by zřejmě svět hudební elektroniky šel jinými cestami.