bodyia > syntetizéry > Oberheim Matrix 1000

Autor: synt <(at)>, Téma: syntetizéry, Vydáno dne: 29. 10. 2007

anotace: Absolutní klasika, zřejmě nejrozšířenější z Oberheimů. Aneb v malém těle velký duch? MP3 demo.

Oberheim Matrix 1000, click to enlarge
Preview

Absolutní klasika, zřejmě nejrozšířenější z Oberheimů a také nejdéle vyráběný (1988-1994 černý, 1994 až 1998 bílý). M1000 je rack 1U s nemnoho tlačítky a třínásobným sedmisegmentovým dislejem. Jak se jen tohle může programovat? Z panelu nijak. Pro úpravu zvuků je potřeba mít externí editor (Sound diver etc.) nebo Matrix 6, ev. 6r, kteří jsou prakticky totožní a dokáží tisícovku řídit. Mnoho uživatelů bohužel poměrně rozsáhlou strukturu syntézy nepozná, k dispozici je 800 presetů a 200 přednastavených RAM pozic...:-)

Oberheim Matrix 1000 CEM 3396, click to enlarge
All in one

Každý ze šesti hlasů Matrixu 1000 (6, 6r) je postavený na integrovaném obvodu CEM3396, což je poměrně geniální záležitost, sdružující v sobě 2 oscilátory (DCO), 24dB/okt LPF (VCF), 4 VCA a VC mixer. Obálky, LFO, ramps, pitch jsou generovány softwarově v osmibitovém procesoru, který celý nástroj řídí.

Syntéza

Syntéza je subraktivní, dva oscilátory na hlas (čtverec, trojúhelník, pila), synchronizace, následuje VCF s možností samooscilace a FM vstupem, poslední je výstupní VCA. K dipozici jsou 3 obálky, 2 LFO (trojúhelník, pila nahoru, pila dolů, čtverec, náhodný průběh, šum, S&H) a 2 ramp generátory, což jsou generátory složitých průběhů. Obálky jsou DADR a mohou být spouštěny i pomocí LFO. M1000 umí Unison režim (všech 6 hlasů naráz), splity a layery jsou vyhrazeny pouze pro M6/6r. Audio výstup je mono - panning není obsažen.

Matrix

Hlavní kouzlo nástroje je ukryté už v jeho názvu - matrix. Nástroj má k dispozici 20 modulačních zdrojů (Env 1, Env 2, Env 3, LFO 1, LFO 2, Vibrato, Ramp 1, Ramp 2, Keyboard, Portamento, Tracking Generator, Keyboard Gate, Velocity, Release Velocity, Pressure, Pedal 1, Pedal 2, Lever 1, Lever 2, Lever 3) a 32 cílů (DCO 1 Frequency, DCO 1 Pulse Width, DCO 1 Waveshape, DCO 2 Frequency, DCO 2 Pulse Width, DCO 2 Waveshape Mix Level, VCF FM Amount, VCF Frequency, VCF Resonance, VCA 1 Level, Oberheim Matrix 1000 inside, click to enlarge VCA 2 Level, Env 1 Delay, Env 1 Attack, Env 1 Decay, Env 1 Release, Env 1 Amplitude, Env 2 Delay, Env 2 Attack, Env 2 Decay, Env 2 Release, Env 2 Amplitude, Env 3 Delay, Env 3 Attack, Env 3 Decay, Env 3 Release, Env 3 Amplitude, LFO 1 Speed, LFO 1 Amplitude, LFO 2 Speed, LFO 2 Amplitude, Portamento Time) ovládaných přes 9 modulačních sběrnic (zdroj, intenzita, cíl). Tím se vytváří předpoklady pro nástroj značných možností použití. A jak je to ve skutečnosti?

Zvuk

Oscilátory jsou syté, filtr funguje uspokojivě (resonance ubírá na hlasitosti). Pěkné jsou plochy, stringy, brassové zvuky, barvy pianoidního charakteru. Občas se najde nějaký hezký lead, ale třeba dobrý bas patří do říše nesplněných přání. Ovšem neexistuje nástroj, Oberheim Matrix 1000 rear, click to enlarge který by uměl všechno, to není výčitka. Unisono jako skoro všude IMHO nepoužitelné, fázové posuny mezi oscilátory mu dávají nepříjemnou barvu, taky nic zvláštního. Vadí mi ale určitá sterilita zvuku, mohl by mít větší "živost", přes velká očekávání mě nijak zvlášť neuchvátil, nenacházím charisma a osobitost. Což je pro mě důležité. Naopak jako doplňkový/jediný analogový synth k samplerům a VA nástrojům by byl zřejmě skvělý - prostě "holka pro všechno", která odvede spoustu práce a přitom moc nevyčnívá z davu.

Presetace

Tady je ukázka některých zvuků, které se mi líbily. Žádné umění, přímo z nástroje do DDX3216, via ADAT do SoundForge a přes Lame mp3. Mono, 19MB, 13:28.

Ve studiu od 4/2007 do 10/2007