bodyia > reportáže > Lisabon

Autor: reportáže <(at)>, Téma: reportáže, Vydáno dne: 09. 06. 2008

anotace: Je portugalské hlavní město opravdu tak krásné, jak se všeobecně traduje? Ano, je;)

Start

První květnové dny jsou náš tradiční výletní čas. Tentokrát jsme od 6. do 10. zamířili do Portugalska, konkrétně jeho hlavního města Lisabonu a okolí. O Lisabonu jsme slyšeli z mnoha pramenů vyprávět příběhy plné superlativů, jak to bude ve skutečnosti?

Atmosféra

Hned ráno po příletu jsme zakoupili třídenní Lisboa card, což je karta, opravňující majitele k bezplatnému využívání hromadné dopravy, obsahuje vstupy do mnoha muzeí a památek. Stála myslím 32€ a v konečném součtu se určitě vyplatila. Tak hurá do centra, je trochu pod mrakem a zatím se nenaplňuje vize města s přeplněnými ulicemi a všudypřítomným hlukem. Naopak, je klidno, moc příjemně. Jedeme si do hotelu dát zavazadla, pokoj je k našemu překvapení k dispozici už dopoledne, můžeme se po fly-night dát do pořádku. A pak zpátky do centra, první den máme vyhrazený na nasátí atmosféry, získání pocitu z města. Objevujeme zákoutí i mnohá náměstí, hrad, katedrály. Jsem nadšen množstvím kaváren a restaurací, je to velmi útulné. Příznivé jsou i ceny. Všechno je zároveň velmi fotogenické, možná i proto, že není ještě parno, teploty se drží kolem 23°C, všude je sposta zeleně, turistů nepotkáváme moc.

Belém

Druhý den je na řadě Belém, západní část města se starobylou autenticitou. Musíme navštívit Klášter Sv. Jeronýma, Památník mořeplavců a Belémskou věž, bez toho by to nešlo. Ráno lehce poprchává, ale jako každý den odpoledne se rozzáří slunce. Klášter je famózní, zdobná architektura, v jeho části je také skvělé námořní muzeum se spoustou modelů lodí. Belémská věž sice nikdy nesloužila svému ryze ochrannému účelu, ale stala se z ní dominanta města. Pěkné. Po odpolední siestě u bazénu se vracíme do večerního centra, noční projížďka dřevěnou tramvají stojí opravu za to.

Expo

Třetí den je v plánu část města, postavená u příležitosti výstavy Expo v roce 1998. Moderní architektura, naproto kontrastující s tím, co jsme již viděli. Program začíná Oceanáriem, největším svého druhu v Evropě. Ohromné studenomořské akvárium s tisícemi ryb, pavilon tučňáku, jezírko s vydrami, vody teplých moří, spousta malých akvárií okolo. Tam se dají strávit hodiny a hodiny. Nakonec shlédneme projekci, jak se takový objekt udržuje při životě, jak se krmí tamní živočichové nebo léčí nemocní. Super. Bulvárem před akváriem se dostáváme k shoping parku Vasco de Gama, musí se prozkoumat nabídka místních značek;)

Sintra

Tři dny jsou na hlavní portugalské město tak akorát, poslední den výletu věnujeme okolí. V Avisu už čeká rent-car (opravdu lepší objednat přes web předem), jedeme do Sintry, asi 20km vzdáleného královského městečka, kam se králové a královny uchylovali, když v Lisabonu začalo být příliš horko. A opravdu, vegetace se během těch pár kilomentrů mění k nepoznání, je chladněji, zeleno úplně všude. Královský palác je bizarní splácanina různých stylů, nejpůsobivější jsou komíny z kuchyně, vypadá to, jak by tam Nemo někde zapomněl svoji ponorku. Uvnitř útulno, samozřejmě dlaždičky vůkol. Sintrou se pak ještě procházíme, malebné místo. A pak na hurá Maurský hrad na kopci. Je odtud nádherný výhled, v dálce je vidět moře, Tejo, Lisabon... Pokračujeme na nejzápadnější kousek naší pevniny, mys Cabo da Roca. I tady je pořád zeleno, míjíme památník a následuje už jenom nekonečný Atlantik. Kousek na severu je hezká vesnička Azenhas do Mar, malá zátoka s domky na skále, rybář chytá ve vlnách ryby, zkouším vodu a na to koupání vážně není. Pomalu se vracíme do Lisabonu, ještě zastavujeme v Cascais, které se jeví jako výletní místo místních. Auto vracíme na letišti a letíme domů;)

Finále

Hezké, hezké. Klidné, čisté a příjemné místo, je radost se procházet a nechat na sebe prýštit atmosféru, pozorovat lidi, nasávat staré časy. Tenhle výlet se povedl.

Galerie vstup

> > > > >

Info:

Let se SkyEurope, poprvé jsem letěl s low-cost aeroliniemi a byť standard je posunutý někam jinam, na takhle krátké vzdálenosti proč ne. Jen ty časy odletu a příletu... odpovídají ceně:-) Délka letu Praha - Lisabon 3:15. Ubytování jsem předem zarezervoval v rámci našich cest v již tradiční síti hotelů Accor. Mercury/Novotel jsou dobrá volba, ačkoliv je to možná prohřešek v boji proti globalizaci, přesně ale vím co mě čeká, dostanu očekávaný standard, internetová rezervace funguje perfektně, kde jsou zároveň mnohem příznivější ceny než na místě. Prostě s tím není problém;) Stejně tak se přiznám, že v zahraniční občas skočím i do fast-foodů věhlasných amerických značek, zvlášť je-li málo času, jsem přejeden lokální stravou nebo mám pocit, že mě jinde chce každý ošidit (Benátky..).