bodyia > syntetizéry > Alisa 1387

Autor: synt <(at)>, Téma: syntetizéry, Vydáno dne: 12. 09. 2011

anotace: Vzhůru do neprobádaného světa širokých plání. Tam kdesi v Lubereské továrně na hudební nástroje vznikla na polovině osmdesátých let tato kráska jakožto nejmadší ze tří sester.

Preview:

Bývalá nejbližší země produkovala značné množství značně podivných hudebních nástrojů. Omezením součástkové základny, know-how i technologií vznikala díla, která zpočátku mohla působit jako špatný vtip. V dnešní pro-analogové době se však dinosauři probouzení a stačí chvilka, aby se hráč/divák/posluchač ubezpečil, že poslední slovo ještě neřekli. To se týká i Alisy 1387, vyráběné v Luberecké továrně na hudební nástroje. 1387 byla poslední ze serie, předcházel jí prototyp 2500 a jednooscilátorová 1377.

Co je uvnitř:

Alisa 1387 je layoutem asi nejpodobnější sovětský syntetizér imperialistické konkurenci. Rozumná velikost, masivní, ale ne přehnaně, konstrukce, modulační kolečko, to upoutá na první pohled. Na druhý překvapí CV vstup a možnost synchronizace oscilátorů, opět na USSR nástrojích velmi vzácná.
Samozřejmě jde o subtraktivní syntézu, realizovanou tranzistory a operačními zesilovači:

K dispozici jsou dva oscilátory - první umí sinus, pilu nebo čtverec s variabilní střídou (i modulovanou LFO); druhý nabízí odladění a vlnu pilu nebo čtverec. Synchronizace 1 > 2 funguje svérázně, vzniklá spektra se příliš nepodobají představě o synchro zvuku. Ladění obou oscilátorů zároveň lze přepínat ve třech oktávách, k dispozici je ještě suboscilátor o oktávu níž, který je společná pro signály obou oscilátorů.

Výstup pokračuje do mixu před filtrem, kde lze ještě přidat poměrně ostrý šum. Filtr je další z replik moogova žebříčkového zapojení, 24dB/okt se samooscilací. Modulovat lze napětím klaviatury, LFO a jednou z obálek. Obálka filtru je AR s pozitivním i negativním ovlivněním ladění filtru. Dedikovaná obálka VCA je ASR, kde sustain je vypínatelný. LFO se ovládá na levém panelu vedle klaviatury, tvar pila nebo čtverec, max rychlost cca 40Hz, solové zvuky ocení portamento, ovládáné potenciometrem nad ním. Vedle Portamenta bylo původně tlačítko pro jeho vypnutí, které jsem nahradil dalším potenciomentrem pro FM modulaci VCO2 > VCF

Finále:

Divoké a přesvědčivé. Masivní zvuk, nezkrotný filtr a překvapivý rozsah některých ovládacích prvků. Pro hledače vlastního zvuku, EBM kapely a neohrožené sběratele nutnost. Starší sestra 1377 hraje jinak, ale o tom zase příště;)

Alisa 1387
Alisa 1387

Alisa 1387
Alisa 1387

Alisa 1387 Alisa 1377
Alisa 1387 a Alisa 1377

Alisa 1387
inside
Ukázky
Direct out to Korg RC168 and via ADAT to SoundForge, MP3 192 kbps. No compression, no FXs
Ve studiu od 06/2011