Yamaha SK30

Start a trocha úvah

Objevuji, co už jsem měl objevit dávno. Yamaha a její rané začátky jsou fascinující. V porovnáním se současnou produkcí je to jako jiná firma na jiné planetě. Ale co už, nad tím jsem "rozčiloval" v recenzi na CS60 a nebudu znovu. Rok 2017 přesto vyhlašuji rokem Yamahy; po navrátivší se DX7, přes čtyřoperátovou FM B200, dvouoperátorový keyboard PSS570, po nepřekonatelnou CS-60 a nakonec hrubě podceňovanou SK30. Všechno to jsou brilantní nástroje, na které je radost si zahrát a dovedou vytvořit barevná spektra jako nic jiného.

Yamaha SK30

K SK řadě jsem vždy přistupoval s nezájmem, organoidní preseťák není něco, co bych chtěl. Až s akvizicí CSka jsem procházel schémata tehdejší yamahácké produkce a diskutoval s Tomášem o tom, co by ještě mohlo být zajímavého. Bližší ohledání SKček ukázalo značnou podobnost s polyfonní a analogovou CS řadou a i když mě dostupná dema moc nepřesvědčila, začal jsem ji shánět. Což není úplně snadné, ale parkrát do roka se na ebay poštěstí. Jako v tomto případě SK30 z Německa.

SK v řadě
  • SK10 - 4 oktávy, sekce ORGAN ('8, '4, '2), STRING ('8, '4), BRASS ('8, '4), ensemble FX
  • Yamaha SK10
  • SK15 - 4 oktávy, sekce ORGAN ('16, '8, '5 1/3, '4, '2; 2nd percussive), STRING ('8, '4), POLY SYNTH, tremolo/ensemble FX
  • Yamaha SK15
  • SK20 - 5 oktáv, split, sekce ORGAN ('16, '8, '5 1/3, '4, '2, '2 2/3, '1; 2nd, 3rd percussive), STRING ('8, '4), POLY SYNTH, tremolo/ensemble FX
  • Yamaha SK20
  • SK30 - 5 oktáv, split, aftertouch, sekce ORGAN ('16, '8, '5 1/3, '4, '2, '2 2/3, '1 3/5, '1 1/3, '1; 2nd, 3rd, 5th percussive), STRING ('8, '4, '2), POLY SYNTH s dual OSC, SOLO SYNTH, tremolo/ensemble FX
  • Yamaha SK30
  • SK50D - 2x5 oktáv, split, aftertouch, sekce ORGAN ('16, '8, '5 1/3, '4, '2, '2 2/3, '1 3/5, '1 1/3, '1; 2nd, 3rd, 5th percussive), ORGAN 2 (2x preset), STRING ('8, '4, '2), POLY SYNTH s dual OSC, SOLO SYNTH, BASS, tremolo/ensemble FX
  • Yamaha SK50D

Všechna SK se vyráběla v rozmezí let 1979 až polovina osmdesátek a je to poctivý analog, na mikroprocesory nebo paměti zapomeňme. Z jejich výčtu mi vycházela nejrozumněji SK30 - má všechno podstatné. Vlajková loď SK50D sice přidává navíc druhý generátor pro organovou sekci ke spodnímu manuálu, jednoduchou basovou sekci a druhý manuál, ale je prostě obrovská a její benefity bych nevyužil.

Struktura nástroje

Na následujícím obrázku je pěkně vidět, jak jednotlivé sekce jsou spolu zapojeny. Červeně jsou moje modifikace, ke kterým se ještě dostanu:

Yamaha SK30 structure

Vstupem je pětioktávová moc dobře hratelná klaviatura, která je v horních třech oktávách vybavena optickým aftertouchem. Jeho působení lze namapovat na modulování solo synthesizeru. Alternativně ke klaviatuře může být připojen basový pedál, případně CV/Trig ve formátu V/Hz pro řízení solo synthu (pak se pro něj klaviatura odpojuje). Klaviatura je také pěkný CV/Trig master. Klaviatura umí split na G3 pro organ - poly synth nebo naopak, solo synth je dedikovaný pro horní tři oktávy připadně v bass režimu pro spodní dvě.

Yamaha SK30

SOLO SYNTH je první sekcí. Je monofonní a nabízí jedno VCO s výstupem pila nebo čtverec s modulovatelnou střídou (obálka, LFO, ručně). Ladění VCO je nastavitelné v pěti oktávách a jedné kvintě a navíc se pomocí kontroleru tune určeného k této sekci dá přeladit septima +/-. Signál pokračuje do VCF, což je v původní konfiguraci low pass 12dB/okt s rezonancí, frekvenci filtru může řídit LFO a ADSR obálka, která může být společná pro VCA (které lze řídit také gatem nebo stále on). LFO jde do slyšitelného pásma, kolem 100Hz, k dispozici je ještě portamento a autoglide pro náběh tónu. Aftertouch může řídit modulaci LFO do VCO, LFO do VCF a naladění filtru. Výstup sekce je k dispozici na samostatném výstupu a vstupuje do výstupního mixu. Gate spíná s každým novým stiskem klávesy.
Celé to dost připomíná CS5 a i osazení je hodně podobné: IG00153 (VCO), IG00156 (VCF), IG00151 (VCA), IG00150 (LFO), IG00159 (EG). Mimochodem ze stejných čipů je i voice board v CS50/60/80.

ORGAN má k dispozici vlastní sedmihlasý generátor a poskytuje nastavitelné úrovně pro pásma '16, '8, '5 1/3, '4, '2, '2 2/3, '1 3/5, '1 1/3, '1, doplněná perkusivním náběhem na druhé, třetí a páté harmonické. Pro perkuse je nastavitelný decay time, pro celý organ sustain time, což je teda spíš release, případně varianta decay, kdy tón nehraje po celou dobu držení klávesy. Celá sekce je ovlivnitelná HPF Brilliance. Výstup sekce je k dispozici na samostatném výstupu a vstupuje do výstupního mixu, kde může projít leslie/chorus efektem na bázi 3x BBD MN3009. Celá organová sekce má k dispozici 4 pevně dané presety nebo může být ovládána z panelu.

Yamaha SK30

POLY SYNTH má k dispozici dva sedmihlasé generátory, které od sebe mohou být jemně odladěny (cca 100c) případně může hrát jen jeden generátor. Ladění lze nastavit ve třech oktávách a tvar vlny je pila nebo čtverec. K dispozici je také sekce vibrata (LFO do generátorů), kde je možno nastavit delay po gate, rychlost a úroveň. Signál pokračuje do jednoho VCF, které je původně LPF 12dB/okt (případně BPF pro '8 nastavení) s rezonancí - je to parafonní synth. Filtr ovlivňuje dedikovaná ADSR obálka nebo externí vstup. VCA má implicitně nastavený mód spouštění při gate, ale lze prodloužit attack, resp nastavit sustain (který je prakticky release:). Celá sekce je opět ovlivnitelná HPF Brilliance a výstup sekce je k dispozici na samostatném výstupu plus vstupuje do výstupního mixu, kde může projít zmiňovaným leslie/chorus efektem. K dispozici jsou 3 presety a manuální nastavení z panelu. Gate spíná až po uvolnění všech kláves.
Osazení je zase pěkně yamahácké: 2x YM70400 (generátory), IG00156 (VCF), IG00151 (VCA), IG00159 (EG), YM62600 (LFO s delayem).

STRING je podčást poly synth sekce, využívá oba generátory, za kterými jsou tři pevně nastavené filtry, přepínatelné jako tři presety. Tady není žádné manuální nastavení.

A to by asi bylo komplet. Ovládání je příjemnými nízkozdvižnými tlačítky s LED kontrolou, potenciometry solidní (ale ne hi-end jako v poly CS řadě). Přehršel kontrolerů, prakticky stejně jako PolyEvolver nebo Andromeda: 50 potenciometrů, 25 tlačítek a několik přepínačů. Paráda:)

Co je uvnitř a je to spolehlivé?

Spousta custom čipů - na všechno. Dekodéry klaviatury, zvukové generátory, napěťově řízené moduly, desítky VCA, ovladače nízkozdvižných tlačítek... Ale je to lepší, než v CSku, resp těch čipů je v součtu méně. Ale zase jsou tu speciální jen pro SK řadu. Jinak klasické CMOSy. SK je postaveno na pár DPS pospojovaných konektory, případné opravy budou snazší. U mého kusu jsem měnil několik CMOS přepínačů a spálený ochranný kondenzátor ve zdroji. Pro jistotu jsem ještě vyměnil kondenzátory ve zdroji a to je všechno. Podle stavu desek moje opravy byly první, spolehlivost vypadá docela solidně. Ale ty YM čipy... bude to chtít nějakej záložní rozbitej kousek do garáže. Každopádně na rozdíl od CSka bych se až tak nebál SK poslat domů poštou nebo balíkovou službou.

Yamaha SK30

Modding je tu vysloveně nutnost. Použitá VCF IG00156 mají k dispozici kromě LPF také BPF a HPF, byl by hřích nezapojit všechny výstupy. Přepínače se krásně vejdou na zadní panel. A když už budeme mít HPF, co takhle zapojit za sebe poly a solo synth a mít k dispozici dva filtry v sérii? Schválně, jestli to bude znít jako CS (> ne, nebude, ale je to dobrý:). A nápadů je tu ještě spousta. Určitě i MIDI by stálo za to.

Zvuk, finále

Zajímavé je to. Velmi. Solosynth má velkej odpich, rychlé LFO a aftertouch jej pěkně oživují. Polysynth je měkčí a ne tak výrazný, je slyšet, že na vstupu není VCO. Ale díky polyfonii se na něm dají nakroutit zábavné barvy a dvojitý generátor použitelnosti hodně pomáhá. Stringy vypadají trochu do počtu, ale jsou takové prima diskotékové, hodí se. Organ je velmi plnohodnotný, hraje obstojně a leslie mu přidává značně na kráse. Spousta nelineárních děliček je super. Leslie/chorus do značné míry mění zvuk, hodně se "rozplizne". Chytré je, že jej lze aplikovat na vybrané sekce samostatně.
Ale nejlepší je to dohromady. Polysynth dělá barevné pozadí, organ aditivní gradienty, stringy to všechno jemně obalují a solosynth kreslí vystupující linku. Nebo solosynth má nastavenou podobnou barvu jako polysynth a zmatení je to polyaftertouch nebo není? je na světě. Spousta je slyšet v přiložených ukázkách, které využívají i zmíněné modifikace. Samozřejmě, CS50/60/80 to není, chybí tady ta expresivita a všudypřítomná kvalita, ale není to až tak daleko. Zajímalo by mě srovnání v CS70m, to bude předpokládám ještě blíž.
Nemohu si pomoct, ale SK30 nebo SK50 do vintage studia rozhodně patří. Nejen s CS řadou se dobře doplňují a hraje se na ně pěkně. Když k tomu připočtu zatím velmi přátelské ceny - jasná volba!:)

Yamaha SK30
Demo Yamaha SK30:

direct recording to upgraded Alesis AI3 > Logic Pro 9.1

Zveřejněno: 01. 01. 2018 (přečteno 731)

Yamaha SK30 - komentáře

K článku nebyl vložen komentář


Související články
Aelita (19.07.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
ARP Omni II (18.08.1993)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2018, powered by phpRS || TOPlist