bodyia > recording > STAudio DSP24 + ADC/DAC2000

Autor: studio <(at)>, Téma: recording, Vydáno dne: 21. 08. 2005

anotace: STAudio C-Port, to je označení kombinace řídící karty DSP24 a externího převodníku ADC/DAC2000. Umožňuje záznam/reprodukci ve formátu 24bit/96kHz, má 10 výstupů a 10 vstupů, SPDIF, AES/EBU. Externí převodník obsahuje 8in a 8out, dva vstupy mají mikrofonní předzesilovače a symetrické vstupy s fantomovým napájením.

recording

STAudio C-Port, to je označení kombinace řídící karty DSP24 a externího převodníku ADC/DAC2000. Umožňuje záznam/reprodukci ve formátu 24bit/96kHz, má 10 výstupů a 10 vstupů, SPDIF, AES/EBU...

Prodal jsem po pěti letech Audiomedii a s obměna zvukového zařízení zahrnovala i zvukovku. Požadavky jednoduché - ať to slušně hraje a nejsou problémy s ovladači, těch jsem si užil dost, taky ať latence je co nejmenší. Inu... volit lze z mnoha produktů, lákaly mě původně zvukovky přes USB, ale toto rozhraní má skutečně svoje rychlostní limity (tedy ve verzi 1.1, dvojka už bude v pohodě), multitrackového nahrávání i přehrávání v maximální kvalitě a bez komprese bych se trochu bál. Takže karta do PCI a externí převodník. Nejen kvůli ceně zvítězil C-Port, prostě jsem si ho nějak oblíbil:-)

Instalace proběhla bez problémů, přihlásil se nový HW a ovladače se natahovaly, jediná nepříjemnost, že DVD mechanika ani vypalovačka nebyly sto přečíst firemní CD, ale na Internetu aktuální drivery jsou, takže skoro žádný problém, jen mírné zdržení (normální CDROM pak CD přečetly..). Externí převodník ADC/DAC2000 jsem dal do racku a tu se ukázal dodávaný 44pinový kabel (nestandardní, běžné PC příslušenství to určitě není) jako krátký, byla potřebná jistá reorganizace přístrojů:-).

Na PCI kartě je převodník Codec97-kompatibilní s vstupy/výstupy na malejch jackách (může se hodit třeba pro zvukový doprovod při sledování videa a na systémový zvuky, nečekejte ale zašumělost integrovaných zvukovek, i tento převodník je dospělý, umí 24/96 a hraje obstojně), 44pin samice a na přídavné kartě SPDIF in/out a AES/EBU in/out. Externí převodník obsahuje 8in a 8out, dva vstupy mají mikrofonní předzesilovače a symetrické vstupy s fantomovým napájením, výstupy jsou jack 6.3, první dva zároveň i symetrické XLR a také 2 MIDI out a jeden MIDI in. ADC/DAC2000 mohou být celkem čtyři, tolik zvládne najednou obluhovat karta DSP24. Takže na externím převodníku je ještě potřeba nastavit číslo převodníku
Do pultu jsem zapojil šest výstupů z externího převodníku a do čtyř vstupů zapojil výstupy ze sběrnic pultu a další dva vstupy monitorují celkový výstup mixu.

Nastavení v Logicu proběhlo překvapivě dobře, C-Port má ASIO2 ovladač, který nabízí při 96kHz latenci od 2ms, při 44.1 kHz od 7ms. Zkusil jsem maximum, tedy 2ms, doufaje, že Athlon2000+ bude stíhat... a ano. Jenom občas při hraní virtuálních synth ve zvuku luplo. Při snížení latence na 8ms je všechno v pořádku a delší odezva u nástrojů je nepoznatelná. A ovladače drží, systém nepadá, jako se mi občas stávalo u Audiomedie. Zajímavý problém nastal při přehrávání DVD pod W2000 na originálním přehrávači pro grafické karty Matrox, zvuk vypadával, zkusil jsme ještě WinDVD a PowerDVD. Stejný problém. Pod W98SE vše v pořádku. Ale asi to není vyložená chyba ovladačů, ačkoliv BlasterLive běhal i v tomto režimu bez problémů.
S praxí jsem přišel ještě na jednu věc. A to konkrétně v Logicu 4.81. Při samplovací frekvenci 96kHz v záznamu občas luplo. Náhodně, tak jednou dvakrát za 5 minut. Zkoušel jsme měnit latenci, nastavovat různě harddisk (pro audio mám jiný než pro systém), ale nic. po přepnutí na 48 kHz je zvuk v pořádku. Zřejmě to asi bude chyba Logicu, zatím nemám jiný doft, který by dokázal zpracovávat 24-bit signál (nikde jsme na ovladači ke kartě nenašel přepnutí na 16-bit). Ještě to prozkoumám.

A zvuk? Excelentní. Konečně mohu rozumně použít virtuální nástroje, ať už díky nízké latenci, ale hlavně proto, že konečně znějí použitelně (ačkoliv svých HW vzorů stále nedosahují:-) Práce s vícestopým záznamem se zkvalitnila, na jeden pár výstupů posílám VST instrumenty, na další jeden downmix a na další třeba bicí nebo další downmix. Takže mohu efektovat centrálním efektem podle potřeby, zní to homogeněji. Celkově zvuk jednoznačně překonává AM3, jak bych to jenom napsal... zní hutně, čistě, krystalicky. Dokonce i AD převodníky jsou použitelné, jsou lepší než ty referenční v DATce a to už je co říct.

Příjemná věc. Bytelné mechanické provedení, stabilní ovladače, výborný zvuk. Jenom by mohl být delší propojovací kabel:-)

KArtu jsem používal sokoro čtyři roky k maximální spokojenosti, v rámci digitalizace ale byla v červenci 2006 nahrazeno ADAT kartou RME Hammerfall 9636, která je zapojena do digitálního pultu Behringer DDX3216.

Ve studiu od 2002 do 07/2006