Studio - recording
Start = Atari řady ST. Na svoji dobu perfektně vybavené - FD jednotka, integrované MIDI, stabilní systém v ROM, grafické uživatelské prostředí. První sekvenční program, který jsem na něj sehnal, byl Creator, což vlastně je Notator bez podpory tisku not.. Sice padal každou půhodinu, ale natočil jsem na něm spoustu věcí (samozřejmě pouze MIDI, o audiu se teprve začínalo zdát) a pak si pořídil originální Notator od Emagicu, včetně rozšiřujícího portu pro MIDI. Existoval i první Logic pro Atari, ale STčko ho nezvládalo.
Pak přišla doba "chtění audia". První PC, v roce 1996, P166/64MB RAM a HD 3,2 GB + vypalovačka a zvukovka Digidesign Audiomedia III s DSP a Logicem Audio 3.0 byl skoro zázrak. Na tom se dalo nahrát skoro cokoliv, krása. Nasledovala další PC, ale poslední Logic pro tuto platformu byl s číslem 5. Pozdější migrace na Mac byla nutnost a v tomto prostředí setrvávám do teď - s průběžným vylepšováním a optimalizací.
aktuálně (od 12/2023) Upgrade hlavního počítače na MacMini 2023 M2Pro a nechápu ten výkon v tak malý krabičce. S 256 fyzickými vstupy a 128 výstupy latence na minimu (32 samples), což u MOTU AVB znamená 2.2ms round, 1.1ms jeden směr; všechno běhá bez dropoutů a mac hřeje minimálně. Poslední OSX Sonoma, poslední Logic (10.8.1). Počet AVB karet narostl na 9.
(od 3/2023) AVB postupně během roku rozšiřováno na 8 AVB zvukovek ve dvou AVB okruzích, 2x 16 AVB streamů, tj 256in/out. Funguje to ok, určitě jedno z mála řešení pro někoho, kdo potřebuje hodně moc vstupů. LYDy48 jsem doplnil o subwoofer 18S (2x 9,5") a zvuk se zklidnil, vyrovnaly se fázové problémy v místnosti a ožilo spodní spektrum - velmi pozitivní upgrade, takhle mi ještě nikdy nic nehrálo.
(od 4/2022) nekonečný běh pokračuje, tentokrát zásadní změna zvukovek, resp vstupů/výstupů. Komplet MOTU s AVB systémem (komunikace po LAN), 20 AVB streamů plus samostatné vstupy zvukovek, tj cca 190 vstupů. To vše na latenci 3ms. Spolu s tím jsem obměnil Munro Egg za Dynaudio LYD48 (výběr beden byla velká akce) a změna obrovská je to.
(od 8/2021) Mac Mini 2018 i7 3.2 6-core v roli hlavního počítače, znatelné zrychlení, lepší latence. Big Sur a Logic 10.7 (jinak to u této verze už nešlo).
(od 7/2020) Komplet Motu, 3x 828mk3, 3x 828mk2, 1x Traveler, vše FireWire + ADATy. 190 fyzických vstupů a lepší latence, než v agregovaném zařízení s LightBridgem. Nástroje jsem zapojil tentokrát velmi neekonomicky a extenzivně, multi výstupově (MKS70 4 výstupy, to stejné SK30, CODE 12 výstupů atd.), čímž bych měl umět další kouzla s jejich zvukem.
(04/2019) Spolu s přestavbou studia revize techniky - aktuálně audio 4x Motu 828 mk II plus stávající Profire Lightbridge a k nim připojené 7x ADAT převodníky. Dohromady 120 fyzických vstupů do pultu v Logicu. Zlobila synchronizace, což vyřešil masterclock, Apogee BigBen, který přes WorldClock řídí, co se dá. Dle různých postřehů má másterclock pomoct i zvuku, ale žádnou razantní změnu nepozoruji. Super je ale monitoring WC sběrnic, v rozsáhlejším systému jde o dost nápomocnou utilitu. A jedna změna s poslechem - do beden jde zvuk z Motu via SPDIF přes Beis DA24 převodník.
iMac nahrazen MacBookemPro 2014, OSX 10.10, do kterého se povedlo s pomocí tady nainstalovat ovladače pro M-audio LightBridge (které skončilo s podporou u 10.7). K MBP je připojen 43" UHD monitor, kde jsem schopen v Logicu vidět všechny fyzické stopy naráz a ještě zbude značný prostor pro transport a environment... paráda. Ale zůstávám staromilsky na Logicu 9, jeho efektivní GUI mi prostě vyhovuje.
(06/2018) iMac (late 2008) + Logic. K Lightbridge se přidalo ProFire 1814 s ADAT převodníkem a do řetězce MOTU 828 mkII s dalším ADATem; v součtu fyzických 70 audio vstupů do Logicu. Výsledkem je, že každý nástroj má svůj vlastní vstup, bez patchbayů, bez pre-mixů a ještě nějaké volné zbývají. A Mac to v pohodě utáhne (ale nepoužívám skoro pluginy, jen nějaké základní z Logicu).
Akusticky mírně upravené prostředí; Sonit na stropě, Rockton
(08/2012) Konverze k Macu. Dosud používaný poslední PC Logic V5.0 už hodně zastaral, jiný sekvencer se učit nechci, tak hurá na změnu prostředí. Pro začátek jsem vybral iMac generace 5.1 s Code2Duo 2GHz procesorem, 4GB RAM a osazený 120 GB SSD. K tomu připojený druhý monitor, FW karta Profire Lightbridge se 4x ADAT I/O. Logic poslední verze, tj. 9.1.7, poslední Lion OS. Midi převodníky stávající.
(08/2012) Změna hlavních monitorů na sE Munro Egg 150.
(08/2006) Digitalizace studia: Uli DDX, Korg 168 a k tomu tři převodníky ADA 8000, viz samostatné téma.
Detaily (update 04/2023):
Zvukovky, převodníky:
- MOTU 1248 - multifunkční 16 AVB streams brain s mikrofonními a kytarovými vstupy
- 2x MOTU 16A - 16 AVB streams brain s šestnácti vstupy/výstupy
- MOTU 828ES - AVB workhorse
- 5x MOTU 24AI - spousta dalších vstupů
- 2x MOTU AVB switch - aby to bylo kam zapojit
- Alesis AI3 - modifikovaný ADAT převodník (OPA 4134)
- Presonus Digimax D8 - ADAT převodník
- MOTU 2408 mkII - použitý jako ADAT převodník
- 3x Behringer ADA8000 - modifikované ADAT převodníky (OPA 4134)
- 4x BEIS DA24DS digital-analog converter - fajn převodník viz odkaz
Efekty:
- Alesis Akira - circuit bended (4x CV in) efektor, příšerné haly, ale zajímavé filtry etc.
- DeltaLab Effectron II - oldskool delay/flanger
- Sony V77 - nestárnoucí luxusní efektor - 2018 znovu:)
- Boss SE50 - trocha 80' inspirace /efektor
- Boss DM-101 - 8x BBD v zápřahu
- Lexicon LPX15 + MRC - poor boy's PCM 70:) /efektor s editorem
- Yamaha D5000 - ultradelay /efektor
- Oakley SRE 330 - DIY quad BBD chorus
- Carlsbro D9000 - dirty one delay
- Roland GP8 - osm vintage kytarových krabiček v racku s MIDI
- Roland SRV-3030 - poctivý reverb
- 2x Boss CL50 - kompresor/limiter
- Vesta Fire RV3 - dual chanel spring reverb
- Ibanez DD1000 - dual chanel 8bit digital delay
- MAM RS3 - resonator z Korgu PS3100/3300
- Electro Harmonics Overlord - stereo distortion/booster
Mikrofony:
- Shure BG 2.0 - dynamický mic
- sE X1 - kondenzátorový mic
- t.bone - upravený kondenzátorový mic
Poslech:
- Dynaudio LYD 48 - kompaktní třípásmovky jako hlavní poslech
- Dynaudio 18S - sub pro LYDy na podporu spodního pásma, 2x 9,5", DSP
- Drawmer MC2.1 - monitor controller
- spl Phonitor One - sluchátkový zesík
- Fluid FX50 - back stage příposlech
- Sennheiser HD660S - sluchátková reference
- Beyerdynamics DT990 - uzavřená sluchátka
- BOSE QuietComfort 15 - reference na cestování
- Yamaha S1000 řada + Mission 796 - kontrolní domácí poslech
- Sony 1000MX3 - bluetooth špunty
Software:
- Logic 11 - DAW systém
- Eventide H9 plug in - sestava zajímavých efektů
- ReValver V5 Produce Bundle - kytarové efekty/amp modely pro Harpejji
Bylo a není:
Zveřejněno: 17. 12. 2023 (přečteno 22374)
Studio - recording - komentáře
Přidat nový komentář
Autor: neregistrovaný - rob (agamus@seznam.cz)
Titulek: AVB
Autor: neregistrovaný - rob (agamus@seznam.cz)
Titulek: Dotaz na AVB
Máme taky MOTU zvukovky, ale přes switch a k tomu ještě agregovaný dvě RME a celkem to dost prudí, tak nás to zajímá, jestli nenastavit jinak. Při bufferu 128 máme i větší latenci (8ms) a to jen díky MOTU, protože se samotným RME se dostaneme i na 2ms. Potřebujeme další MOTU zvukovku a to by právě znamenalo i další switch, tak jestli to nejde třeba jinak.
Díky za info.
j&r
Autor: neregistrovaný - bodyia (@)
Titulek: Re: Dotaz na AVB
Autor: neregistrovaný - rob (agamus@seznam.cz)
Titulek: Monitor
premyslime o koupi novyho monitoru... jak jsi s odstupem casu, spokojeny s tim svym. Nemas problemy s dohlednosti do rohu, resp. nesel by jsi dnes radeji do prohnutyho monitoru? Nemame jak porovnat, tak diky za pripadny info.
r.
Autor: neregistrovaný - bodyia (@)
Titulek: Re: Monitor
Autor: neregistrovaný - rob. (agamus@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Monitor
Přidat nový komentář