bodyia > syntetizéry > ARP Axxe

Autor: synt <(at)>, Téma: syntetizéry, Vydáno dne: 18. 11. 2004

anotace: Amerika v sedmdesátých letech udávala hlavní trend světové výroby syntetizérů. Značky jako Moog, Sequential Circuit, Oberheim nebo ARP si zachovaly věhlas a dobrý zvuk dodnes, ačkoliv svoji činnost ukončily v dekádě následující. V naprosté většině případů šlo o analogové nástroje, digitální nástroje teprve měly přijít (a na mnoho let ponořit hudbu do zvukového temna).

Amerika v sedmdesátých letech udávala hlavní trend světové výroby syntetizérů. Značky jako Moog, Sequential Circuit, Oberheim nebo ARP si zachovaly věhlas a dobrý zvuk dodnes, ačkoliv svoji činnost ukončily v dekádě následující. V naprosté většině případů šlo o analogové nástroje, digitální nástroje teprve měly přijít  (a na mnoho let ponořit hudbu do zvukového temna).

ARP se proslavil hlavně svým přenosným modulárním systémem 2500 a následně 2600, smyčcemi Solina String, hybridy Omni  a syntetizéry Odysey a Axxe. Na počátek osmdesátých let byl nachystán model Chroma, revoluční například 16tihlasou polyfonií a počítačovým rozhraním, ovšem v roce 1981 firma krachuje a ukončuje výrobu. Technologii Chromy naštěstí kupuje Rhodes a tento nástroj vyrábí, časem přidává ještě lowcost model Chroma Polaris, kterým však žijící ARP generace bez náhrady končí.
Důvodem krachu bývá označována nepřizpůsobivost zákazníkům, poměrně vysoké ceny a trend dělat hlavně všechno jinak než Moog, ačkoliv ve výsledku tím mohly být vlastnosti nástroje ochuzeny.
Více o historii syntetizérů tady.

V českých zemích se přehršel ARPů nevyskytuje, dlouho jsem neváhal a když byla možnost, pořídil Omni2 menšího bratříčka. Zvlášť když Axxe byl také ve verzi 2, tedy v bílooranžovém trikotu s vysutou klávesnicí, charakterizující poslední generaci nástrojů značky (rok výroby 77 až 81).

Co tedy umí? Subraktivní syntézu s jedním oscilátorem, jedním filtrem, jednou obálkou a jedním LFO + Sample/Hold a výstupním zesilovačem. Oscilátor může mít pilu nebo čtverec, jejich úroveň je nastavitelná potenciometry a obě vlny mohou hrát současně. Čtverec má měnitelnou střídu signálu - PWM, nastavení manuální, modulace LFO a obálka. Filtr je klasický krásně měkký ARPovský, 24dB/oct se samorezonancí, obálka ADSR, LFO končí na 20Hz a umí čtverec nebo pilu, nemá delay. V mixu před filtrem lze přidat ještě šum a zapojit externí vstup (bez regulace), VCA se moduluje pomocí obálky + má nastavení zesílení bez ovládání gate (externí vstup tak může být filtrován neustále i bez spouštěcího impulsu). LFO může být přiřazeno repetitivnímu spínání kláves, takové pre-arpeggio:-) LFO se spouští s nově stisklou klávesou, jednoduchou modifikací může být stále běžící. Pro interní klávesnici je k dispozici portamento a maximálním časem 1,5 s/oct, nefunguje při externím řízení.
Axxe dokáže via CV/Trig/Gate ovládat další nástroje, stejnou trojici zdířek má i na vstupu. Specialitou je PPC, proportional pitch control, což jsou tři bílé obdelníčky vedle sebe, přítlakem na ně se mění ladění, přičemž záleží i na místě stisku. V podstatě je to takový hůř ovladatelný gumový ribbon.

Nástoj jsem sehnal ve slušném stavu, po vyčištění a odprašení následovalo nastavení ladění, aby fungovalo s MIDI>CV rozhranním v DoepferuMS404 (přičemž zase neladí s klávesnicí, budu řešit později:-), potenciometry nepraskají a klávesnice je výrazně zachovalejší než v Omni.
Vnitřní zapojení je velmi jednoduché, celý nástroj je postavený na jedné desce (vynecháme-li zdroj a univerzální modul filtru - Omni má stejný), případné opravy by neměly být extrémní problém. Ladění drží a mechanická stránka je výborná.
Pro zájemce o hlubší prozkoumání - na webu synthdiy je kompletní servisní manuál pro model 2300.

A zvuk? ARP. Dvouoscilátorový Odysey s kruhovou modulací to není, ale i s implementovaným minimem funkcí se umí pořádně rozehrát. Oscilátor je i bez filtru perfektní, PWM dodává šťávu a filtr to celé usměrňuje. V hutnosti je výsledek podobnější 3osc Pulsemu a 1osc MS404 než 2osc BassStationu:-) Zvuk má svůj charakter, který ale není vyloženě způsobený ořezaním některých pásem (třeba jako Tiracon), i velmi vysoké pískoty zvládne bez zcizování. Je velmi barevný, což může být třeba u basy na škodu, ale leady tím ožívají. Na perkusivní spektra nemá dostatečně rychlou obálku.
Skvěle zní externí signál modulovaný filtrem, lépe než z Doepferu i Andromedy.

Finále: Opět bez pamětí, s jedním oscilátorem, ale co kontroler, to parametr a z toho plynoucí jednoduché, rychlé a intuitivní ovládání. Barevný zvuk, díky externímu vstupu a CV/trig široké použití. Navíc ARP, bílo-oranžová koumbinace a pocta prapůvodcům světa syntetizérů. Moc se mi líbí.

Demo

Tady je ukázka jak Axxe hraje. Žádné umění, přímo z nástroje do DDX3216, via ADAT do SoundForge a přes Lame mp3. Mono, 11MB, 7:48.

Ve studiu od 2004 do 12/2007