bodyia > syntetizéry > Jomox MBase01

Autor: synt <(at)>, Téma: syntetizéry, Vydáno dne: 18. 03. 2006

anotace: Kovová krabička se třemi sedmisegmentovými displeji a nekonečným voličem, která umí sice jednu jedinou věc, ale dělá ji perfektně... neboli bass drum v podání Jomoxu.

Jomox je německá společnost, která vstoupila na nejistý syntetizérový trh před několika lety s bicím automatem Xbase09 a jeho rackovou podobou, obohacenou o další zvuky - Airbase99. Xbase obsahoval pouze 3 zvuky, zato široce editovatelné a plně analogově generované, Airbase doplňuje spektrum zvuků o samply, byť samplovaných na 6-bit. Následoval SunSyn, extrémní analogový syntetizér s neuvěřitelným zvukem, ale jemu adekvátní cenou. Prostě tak to je, kvalita se musí zaplatit, v tomto případě rovněž i malosériovost, dohromady zaručující, že SunSyn nebude mít každý Lojza, přehrávající si MIDI na počítači. Ale to je jiné téma, mě zaujala světle žlutá kovová krabička s názvem MBase01...

Mbase je vlastně vykuchaný Bass Drum z výše uvedených modulů, trochu jinak nakonfigurovaný a doplněný o externí trigger. Dokáže tedy zahrát jenom velký buden, ev. basovou linku, když je ladění závislé na klaviatuře. Všechny parametry se dají navíc on-line řídit via MIDI, což je zásadní rozdíl oproti mému oblíbenému MAMu ADX. Rozdíl je i ve zvuku - proto jsem si Mbase pořídil - MAM má sice širší možnosti nastavení a následně i využití, jeho FM sekce v cestě BD je vynikající, ale výsledek je trochu pomalejší a ne tak důrazný, BD nemá tak silný úder, je měkčí než Jomox. Tím ho ale nechci nijak zatracovat, pro spoustu aplikací a zejména experimentální tvorbu se hodí a navíc lze využít i jako tom-tom. Prostě Mbase a ADX jsou kamarádi a spolu jim to jde nejlépe:-) A když se k nim ještě občas přidá Andromeda na složitěji modulované bicí zvuky, nelze snad nic vytknout.

MBase není žádný střízlík. Tady na K5000WZákladem zvuku je VCO a tvarování jeho vlny, na výstupu ještě ekvalizér (filtr). K editaci jsou tyto parametry: Tune (naladění bubnu), Pitch (výška tónu), Decay (doběh, až 2 sekundy), Harmonics (počet harmonických ve vlně, dokáže generovat i mírně zkreslený zvuk), Pulse (tvar vlny), Noise (množství šumu v attacku zvuku), Attack (síla náběhu, "punch") a EQ (ořezává "silové" pásmo bubnu). Tyto parametry se dají řidit přes kontrolery.
Zvuk ještě může ovlivňovat LFO (vlna, rychlost, synchronizace) - bohužel ale nezasahuje do slyšitelného pásma. Externí vstup se dá použít i pro generátor obálky, tvar BD pak může být řízen obálkou třeba z nějakého modulárního systému. Tyto parametry jsou dálkově dostupné už jenom jako SysEx.
K dispozici je 64 ROM nastavení a 10 uživatelských RAM, Jomox je postavený z kovu, deska plošných spojů je zpracována profesionálně, mikrospínače jsou kvalitní, ale docela hlasité, napájení je externím zdrojem.

Tak co, je 195€ za jeden jediný zvuk rozumná investice? Z mého pohledu rozhodně. Šlapák nemá konkurenci, hraje výborně, prosadí se přes jakoukoliv zvukovou stěnu a nalézt jeho vhodné nastavení je otázka okamžiku. Jenom málokterý nástroj dokáže generovat pořádný velký buben, na běžných subraktivných sysntetizérem jsem s tím měl vždycky problém, něco tomu chybělo - a samply mě nebaví. Tady nechybí nic, krabička navíc vypadá tak, že by Mbase mohl lecos vydržet a s MIDI kontrolérem není ani nutné ho editovat z frontu. Super věc, dává hudbě dynamiku.

Ukázka

Ukázka zvuku MBase je tady. Basa je z Unique, ostatní bicí z ADX1, formát MP3/128, 2459kB

Ve studiu od 2006