ARP Axxe

Amerika v sedmdesátých letech udávala hlavní trend světové výroby syntetizérů. Značky jako Moog, Sequential Circuit, Oberheim nebo ARP si zachovaly věhlas a dobrý zvuk dodnes, ačkoliv svoji činnost ukončily v dekádě následující. V naprosté většině případů šlo o analogové nástroje, digitální nástroje teprve měly přijít  (a na mnoho let ponořit hudbu do zvukového temna).

ARP se proslavil hlavně svým přenosným modulárním systémem 2500 a následně 2600, smyčcemi Solina String, hybridy Omni  a syntetizéry Odysey a Axxe. Na počátek osmdesátých let byl nachystán model Chroma, revoluční například 16tihlasou polyfonií a počítačovým rozhraním, ovšem v roce 1981 firma krachuje a ukončuje výrobu. Technologii Chromy naštěstí kupuje Rhodes a tento nástroj vyrábí, časem přidává ještě lowcost model Chroma Polaris, kterým však žijící ARP generace bez náhrady končí.
Důvodem krachu bývá označována nepřizpůsobivost zákazníkům, poměrně vysoké ceny a trend dělat hlavně všechno jinak než Moog, ačkoliv ve výsledku tím mohly být vlastnosti nástroje ochuzeny.
Více o historii syntetizérů tady.

V českých zemích se přehršel ARPů nevyskytuje, dlouho jsem neváhal a když byla možnost, pořídil Omni2 menšího bratříčka. Zvlášť když Axxe byl také ve verzi 2, tedy v bílooranžovém trikotu s vysutou klávesnicí, charakterizující poslední generaci nástrojů značky (rok výroby 77 až 81).

Co tedy umí? Subraktivní syntézu s jedním oscilátorem, jedním filtrem, jednou obálkou a jedním LFO + Sample/Hold a výstupním zesilovačem. Oscilátor může mít pilu nebo čtverec, jejich úroveň je nastavitelná potenciometry a obě vlny mohou hrát současně. Čtverec má měnitelnou střídu signálu - PWM, nastavení manuální, modulace LFO a obálka. Filtr je klasický krásně měkký ARPovský, 24dB/oct se samorezonancí, obálka ADSR, LFO končí na 20Hz a umí čtverec nebo pilu, nemá delay. V mixu před filtrem lze přidat ještě šum a zapojit externí vstup (bez regulace), VCA se moduluje pomocí obálky + má nastavení zesílení bez ovládání gate (externí vstup tak může být filtrován neustále i bez spouštěcího impulsu). LFO může být přiřazeno repetitivnímu spínání kláves, takové pre-arpeggio:-) LFO se spouští s nově stisklou klávesou, jednoduchou modifikací může být stále běžící. Pro interní klávesnici je k dispozici portamento a maximálním časem 1,5 s/oct, nefunguje při externím řízení.
Axxe dokáže via CV/Trig/Gate ovládat další nástroje, stejnou trojici zdířek má i na vstupu. Specialitou je PPC, proportional pitch control, což jsou tři bílé obdelníčky vedle sebe, přítlakem na ně se mění ladění, přičemž záleží i na místě stisku. V podstatě je to takový hůř ovladatelný gumový ribbon.

Nástoj jsem sehnal ve slušném stavu, po vyčištění a odprašení následovalo nastavení ladění, aby fungovalo s MIDI>CV rozhranním v DoepferuMS404 (přičemž zase neladí s klávesnicí, budu řešit později:-), potenciometry nepraskají a klávesnice je výrazně zachovalejší než v Omni.
Vnitřní zapojení je velmi jednoduché, celý nástroj je postavený na jedné desce (vynecháme-li zdroj a univerzální modul filtru - Omni má stejný), případné opravy by neměly být extrémní problém. Ladění drží a mechanická stránka je výborná.
Pro zájemce o hlubší prozkoumání - na webu synthdiy je kompletní servisní manuál pro model 2300.

A zvuk? ARP. Dvouoscilátorový Odysey s kruhovou modulací to není, ale i s implementovaným minimem funkcí se umí pořádně rozehrát. Oscilátor je i bez filtru perfektní, PWM dodává šťávu a filtr to celé usměrňuje. V hutnosti je výsledek podobnější 3osc Pulsemu a 1osc MS404 než 2osc BassStationu:-) Zvuk má svůj charakter, který ale není vyloženě způsobený ořezaním některých pásem (třeba jako Tiracon), i velmi vysoké pískoty zvládne bez zcizování. Je velmi barevný, což může být třeba u basy na škodu, ale leady tím ožívají. Na perkusivní spektra nemá dostatečně rychlou obálku.
Skvěle zní externí signál modulovaný filtrem, lépe než z Doepferu i Andromedy.

Finále: Opět bez pamětí, s jedním oscilátorem, ale co kontroler, to parametr a z toho plynoucí jednoduché, rychlé a intuitivní ovládání. Barevný zvuk, díky externímu vstupu a CV/trig široké použití. Navíc ARP, bílo-oranžová koumbinace a pocta prapůvodcům světa syntetizérů. Moc se mi líbí.

Demo

Tady je ukázka jak Axxe hraje. Žádné umění, přímo z nástroje do DDX3216, via ADAT do SoundForge a přes Lame mp3. Mono, 11MB, 7:48.

Ve studiu od 2004 do 12/2007
Zveřejněno: 18. 11. 2004 (přečteno 7673)

ARP Axxe - komentáře

K článku nebyl vložen komentář


Související články
ARP Omni II (20.09.2023)
ASM Hydrasynth (28.03.2020)
Aelita (19.07.2018)
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2023, powered by phpRS || TOPlist