Korg DSS-1

Korg DSS-1, click to enlarge
Preview

Inovativní sampler? No napadlo by mě někdy, že toto vyslovím? Ne!;) Musím se přiznat, že ze samplerů jsem vždy cítil nudu a strnulost, práce s nimi se mi zdála neefektivní, zdlouhavá a výsledek neodpovídal vynaložené energii. Sice mě nalomil Martinův E-mu Emulator III, až jsem následně pořídil ESI 4000, který uměl přímo číst knihovny pro starý Emulator - ale výsledek? Viz výše. Ne, takhle ne.

Ovšem chce to čas. Přesněji řečeno čas na pátrání po něčem, co sice možná nedává krystalicky čístý zvuk, ale má v cestě jedniček a nul třeba analogový filtr nebo něco podobně humanizujícího. Směr se definoval na zmiňovaný Emulator, ev. jeho staršího bratra, model II, případně SCI Prophet 2000 resp. 2002. Znenadání se však zjevil Korg DSS-1, což by také nemusela být špatná volba:
DSS-1 byl první a na velmi dlouhou dobu jediný samplovací Korg na trhu. Korg jej nabízel od roku 1986 a brzy se k němu přidala ještě racková verze DSM-1. O rok později byl v nabídce velmi zásadní upgrade kit od firmy Sound Logic, obsahující další RAM, rychlejší procesor a SCSI rozhraní.

Korg DSS-1 inside, click to enlarge
Kus hardware

DSS-1 je ohromný stroj, váží kolem 20 kg a jindy dominantní pětioktávová klaviatura zde v mase kovu skoro zaniká. Je trochu hlučnější, ale příjemně hratelná, vysílá rychlost úhozu i aftertouch. Vedle je klasický korgův joystick, doleva a doprava je kontrola ladění, nahoru vibrato a dolů LFO do filru. Pod joystickem je disketovka DD 720kB, systém je ale naštěstí v ROM, takže je potřeba "pouze" k nahrávání zvuků. Nad klaviaturou je řídící panel s hlavním regulátorem hlasitosti, ladění a dvěma kontrolery pro zadávání hodnot. Tato konfigurace je dost efektivní, např. v módu editace zvuku se prvním definuje konkrétní měněný parametr a druhým jeho hodnota. Nalevo je podsvícený alfanumerický displej 16x2 znaků s číselnou klávesnicí pod ním, potvrzovacím tlačítkem a přepínačem kurzoru, následuje osm systémových tlačítek s popisem podstran. Korg DSS-1 back view, click to enlarge Zezadu je vstup na síťový kabel, MIDI trio, vstup pro dva pedály, samplovací vstup, stereofonní výstup a výstup na sluchátka, resp. SCSI konektor u rozšířené verze.

Pod kapotou

Korg DSS-1 parameters, click to enlarge DSS-1 se v architektuře mnohem víc blíží syntetizéru než sampleru, v oblasti práce se zvukem nabízí dokonce nejvíc ze všech syntetizérů značky dané doby. Výrobce stroj označuje jako Sampling synthesizer a tak to opravdu je.

Každý z osmi hlasů se skládá ze:

SAMPLE: Každý sample může být součástí multisoundu, což je samplová mapa. Sampling je mono v rozlišení 12-bit, samplovací frekvence 16, 24, 32 a 48 kHz. Umí autoloop. Vzhledem ke standardní paměti 256 kB je podle frekvence samplovací čas 5.5 až 16 vteřin. Což na samplovací orgie není, ale pouze o to tu nejde.

Korg DSS-1 drawing waveform

WAVEFORM: Když se nechce samplovat nebo nahrávat sample z nějakého záznamového media, lze použít unikátní funkci kreslení vlny. Po stisku tlačítka běží na displeji čas a zachycuje se pochyb kontroleru A. Tím se vytvoří základní waveform dlouhá 1020 Byte, přepíše buffer a je okamžitě hratelná. Kdybych třeba začal s hodnotou na max a pomalu sjižděl v daném čase lineárně dolů, nakreslím si pěknou trojúhelníkovou vlnu atd. Velmi zábavné i použitelné. Korg DSS-1 drawing waveformDruhou metodou výroby vlny je harmonická syntéza, což je něco jako aditivní model přednastavených tvarů, které se na požádání vygenerují. Současná VA to umí on-line, zde to zabere desítky vteřin:) Může se ale hodit, i když kreslení je lepší.

Korg DSS-1 edit resolution

OSC: Každý zvuk má dva oscilátory jehož zdrojem je sample/waveform, přeladitelné v rámci tří oktáv a jemně odladitelné. Oscilátory se spolu mohou synchronizovat (velmi neběžné u digitálních syntetizérů, natož u samplerů), bitová šířka samplu je downgradeovatelná na 6-bit. Synchronizace funguje stoprocentně jenom u kratších vln, na delším samplu nestíhá a cíl se chytá tak nějak randomaticky. Na ladění lze aplikovat autobend a dedikované LFO, bohužel nelze přiřadit obálku. Úroveň oscilátorů je volně nastavitelná (poměr z celkových 100%, přes SysEx lze jít až na 200% a systém mírně přebudit:-)) a je možné přimíchat šum.

Korg DSS-1 edit resolution

FILTR: Analogový filtr na bázi NJM 2069 BD (podobný NJM 2069 AD je v DW/EX8000, NJM 2069 je v Poly800) má přepínatelnou charakteristiku 12 nebo 24 dB/okt a umí přejít do samooscilace. Samozřejmý je keytrack, k dispozici je vlastní LFO a obálka v kladné či záporné polaritě. Obálka je ADSR obohacená o Break a Slope, takže vlastně ADBSSR a je poměrně rychlá, vhodná i na perkusivní zvuky. Obálka i LFO jsou generovány softwarově.

VÝSTUP: Krom nastavení úrovně, keytracku a další ADBSSR obálky je zde ještě equalizer pro basy a výšky ke konkrétnímu zvuku. Praktické. Lze zapnout unisono mode, kdy DSS-1 se stává jednohlasým nástojem. Unisono je volitelně 2-8 hlasů s nastavitelným odladěním jednotlivých hlasů.

Korg DSS-1

FX: Efektová jednotka je podobná té z DW/EX8000. Dvě zpožďovací jednotky řízené dvěma nezávislými LFO. Mohou být zapojené seriově nebo paralelně a krom modulace z LFOs lze regulovat čas, zpětnou vazbu a úroveň efektu. Ve finále lze tak získat delaye, chorusy, pitch-shiftery. Velmi zajímavé; efektem samozřejmě lze původní mono zvuk rozehnat do sterea.

KONTROLÉRY: Při hře lze barvu zvuku ovliňovat velocitou (ladění, cutoff filtru, ADS obálky filtru, ADS VCA obálku, celkový level), aftertouchem (cutoff, osc lfo, level) nebo joystickem (lfo filtru, bend). Zvenku lze všechno řídit via MIDI přes SysEx, DSS-1 reaguje rychle, ale změna parametru je ve zvuku systémově slyšet.

První pohled

Korg DSS-1 upgrade welcome screenDSS-1 dorazil v poměrně vzácné expandované verzi, tedy SCSI on board, rychlejší procesor a rozšířená paměť, kdy rozšíření může být až na 2 MB podle počtu zasunutých RAM čipů. Zde to je jen o 256kB navíc, takže v součtu půl mega RAM (ale i to zní lépe;). Rozšířená paměť je použitelná pro delší sampling nebo více nahraných multisamplů, v mnoha úkonech je k dispozici jenom základních 256kB.

Korg DSS-1 expansion board, click to enlarge DSS-1 se příjemně ovládá, konstruktéři domysleli detaily a i přes malý displej je práce s ním svižná. Příliš však nedomysleli výběr disketové mechaniky, která je příčinou 95% všech trablů uživatelů s nástrojem. Odmítá číst média a pak není cesty, jak dostat do paměti vytvořené zvuky. Nahradit za běžně dostupné typy nelze, je ale možné za nějakých 100$ sehnat originál. Což je fajn, ale nejdřív Korg projde jako každý můj nový starý synth reparaturou. Vyčistit a prohlédnou uvnitř, vypojit/zapojit konektory, docvakat integráče v objímkách. Podobně byla ošetřena i disketovka a ruční protočení koleček jí pomohlo k restartu. Má sice problém najít startovní pozici čteci hlavičky, což ovšem řeší šňůrka se stabilizátorem na konci, jak je možné vidět na fotografiích;) Může se předpokládat, že takto oživit by se daly i další mechaniky - před sháněním nové doporučuji vyzkoušet.

Soundware

Korg DSS-1 Logic editor, click to enlarge Kdo nechce strávit zbytek života vytvářením vlastního zvukového materiálu, měl by si zjistit, jak podporovaný je jeho sampler z hlediska výrobce i třetích stran. A tady DSS-1 exceluje. Na fanouškovských stránkách glenstegner.com, resp. wiseguysynth.com jsou k dispozici obrazy všech disket od Korgu a mnoho dalších. Na disketě bývají až 4 kompletní setupy nástroje (samply, multisamply, programy), což je ve finále cca 250 zvukových bank (setupů) o 10-32 zvucích velmi široké škály (32 je maximální počet zvuku v nátroji). K nahrání a formátování disket je potřeba použít sw CopyQM, který pracuje pouze v DOSu, nerozumí si s emulací DOSu ve WinXP atd. Ale stačí mu očesaná verze ze startovací diskety Win98. Diskety musí být DD ev. HD s přelepeným indentifikátorem (funguje cca na 80%). A pak začíná koloběh jejich generování, kopírování do Korgu a uložení na SCSI disk. Jeden system (max 256kB) se v neupragované verzi nahrává do nástroje asi minutu a půl, v upgradované 40 vteřin a to samé jede z SCSI 3 vteřiny.

SCSI

... je tady trochu mysterium. Podporuje disky do 120 MB, což je pomerně problém sehnat. A navíc podporuje jenom něco... no klasika. Chtěl jsem použít SCSI ZIP, který zatím byl kompatibilní s čímkoliv, ale běžné postupy nefungovaly. Nakonec po laborování jsem objevil toto: Tlačítko Disk Utility > F9 Format SCSI > Optimize for speed > Interleave 1 > Format. Formátování začne, po pár minutách systém napíše Format Error 001, ale disk se točí dál. Nechat doběhnout, nic nedělat (formát ZIP média trvá asi 7 minut). Pak znovu tlačítko Disk Utility > F9 Format SCSI > Optimize for speed > Interleave 2 (pozor změna!) > Format. A je to. Médium je naformátované a připravené. Stačí zkontrolovat na Disk Utility > F7 Disk info (tímto se i vhodně probírá ze spánku, když ho DSS nechce přijmout - občas se stává). Výměnné 100MB médium se záhy ukázalo jako prozíravé - na disk lze zapsat maximálně 99 setupů.

Korg DSS-1 ZIP info(Eng. desc.: How to use iomega ZIP with Korg DSS-1: Turn off DSS-1, connect external SCSI ZIP device (termination on) with your expanded DSS-1. And turn on both. Press button Disk Utility > F9 Format SCSI > Optimize for speed > Interleave 1 > Format. Format will begin, after few minutes display will show message Format Error 001. Do nothing and just wait until ZIP device doesn't stop (few minutes). Continue with Disk Utility > F9 Format SCSI > Optimize for speed > Interleave 2 (diferent value!) > Format. That's it. Your ZIP disk is now ready.)

Korg DSS-1, click to enlarge
Druhý pohled

A je to. DSS-1 mě baví, mám ho rád. Plný organický zvuk, dá se s ním hezky vyblbnout, nabídka samplů je ohromná. K tomu rozumné odezvy a i z frontu efektivní ovládání, via SysEx ani nemluvě. Třeba DW8000 mě moc nebral, ale tady je krom volnosti ve výběru zvukového vzorku hlavně mnohem propracovanější synth sekce. Proto bych třeba váhal nad rackovkou DSM-1, která má sice dvojnádobný počet hlasů, 16, ale je toho docíleno úpravou v synth sekci, kdy na program je jeden oscilátor. Takže odladění, synchronizace nebo volba oscilátoru podle velocity se nekoná.
To je ale jiné téma, teď třikrát hurá povedenému sampleru, který naštěstí není jenom samplerem!:-)

Ukázky

Direct ADA8000 do SoundForge via ADAT, bez editace - čistý signál, ev. efekty interní

Korg DSS-1

Ve studiu od 12/2008
Zveřejněno: 02. 04. 2009 (přečteno 9142)

Korg DSS-1 - komentáře

Komentář ze dne: 13.01.2018 03:50:46     Reagovat
Autor: neregistrovaný - LordSWIM (ondrejslechta@email.cz)
Titulek: Aktuálně
Moc pěkný článek. Jsem rád že jsem na to narazil. Dostal se totiž až ke mě :)
  
Komentář ze dne: 15.01.2018 21:19:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - bodyia (@)
Titulek: Re: Aktuálně
Tak to moc gratuluju, je to krásná mašina. Ať slouží!

Související články
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
ARP Omni II (18.08.1993)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2018, powered by phpRS || TOPlist