Kawai K3m

K3m Po AD nástrojích řady SX přišel Kawai/Teisco s prvním zástupcem řady K, která se měla následně velmi rozvíjet a koncem devadesátých let zahynout na úžasné, ale nedoceněné aditivní a ledové K5000. K3 ještě hybridním provedením mírně napodobuje vlastnosti SX generace, pokračovatelé K5, K1 a K4 jsou již zcela digitální. K5 generuje aditivní vlny, K1 a K4 jsou trochu lepší ROM přehrávače, přičemž K1 využívá jako zdroj 8-bitové samply, K4 16-ti bitové a oproti K5 a K1 disponuje filtry. Dnes bohužel Kawai vyrábí pouze digitální piana a keyboardy. Škoda, potenciál byl značný. Ale zpátky ke K3 do roku 1986...

K3 se vyráběl v klávesové verzi s pětioktávovou dynamickou klaviaturou nebo jako 2U modul. Vlastnosti jsou naprosto totožné, klávesová verze se ale díky dial kolečku lépe programuje, modul má obligátní +/- tlačítka. Ale jednu specialitu layout K3(m) má - každému programu nebo parametru je vyhrazeno vlastní tlačítko. Kterých je tak na panelu skoro šedesát. Samotných RAM pozic je 50 (na kartě může být taky tolik), nástroj má 6 hlasů a je monotimbrální.

K3mZvukový generátor používá 32 nasamplovaných vln, včetně čtverce, pily, sinusovky a šumu. Velmi atypický je vzorek číslo 33 - uživatelsky editovatelná aditivní vlna. Dá se vytvořit z interních vzorků modifikací harmonických. Nejde to online, po editaci a nastavení se musí spočítat, ale i tak jde vzhledem k době a dostupnosti K3 o zázrak. Pohled na šest znaků sedmisegmentového displeje zamrazí - jak se tady dají editovat aditivní vlny? Hmmm, jedna skupina ledek píše číslo harmonické, na druhé je její level a s tlačítky plus/minus hurá na to. Ale tuto noční můru můžeme vyhnat z hlavy, K3 je SysEx kompatibilní, všechno lze řešit graficky v počítači. Btw: Aditivní vlna je jedna pro celý nástroj

Signál z maximálně dvou oscilátorů pokračuje klasicky subraktivně do horní propusti a LPF s rezonancí (SSM 2044, stejně jako Korg mono/poly, polysix, PPG wave2 a spousta dalších) a do VCA. Na výstupu je jednotka chorusu se sedmi druhy nastavení. VCF i VCA mají vlastní ADSR obálku, k dispozici je jedno LFO a nastavení ovládání zvuku aftertouchem. Zde je zajímavá možnost balance mezi oscilátory.

Co uslyšíme? Velmi bohatá a neběžná spektra, K3 dokáže znít překvapivě pseudo orchestrálně. Velmi zajímavé a barevné plochy, trochu něco mezi microWave a K4. Excelentní jsou basy s glissandem, filtr zvuk ovlivňuje enormě. Velmi příjemný je i chorus (!), moc nešumí a ani nezměkčuje tlustý zvuk, který nejstarší K-čko generuje. Použití nástroje samozřejmě není univerzální, to od něj ani nikdo nečeká, ale dokáže barvy, které by se jinde hledaly docela těžko.

Ve studiu od 2006-09/2008
Zveřejněno: 07. 10. 2006 (přečteno 6058)

Kawai K3m - komentáře

K článku nebyl vložen komentář


Související články
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
ARP Omni II (18.08.1993)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2018, powered by phpRS || TOPlist