Crumar Bit One

Popis: Crumar Bit One je italský šestihlasý syntetizér, vyráběný v letech 1984 až 86, vybavený rychlostně citlivou pětioktávovou klaviaturou. Nástroj je celokovový o rozměrech 860 x 400 x 75 mm. Panel nad klaviaturou obsahuje kromě programovacích stačítek také 4 potenciometry, čtyři dvousedmisegmentové displeje, kolečko modulace a pitch bender, ale především mapu programovacích parametrů. Na zadní stěně je vedle nápisu bit pravý a levý out konektor, MIDI trio, vstup a výstup pro tape, potenciometry ladění a citlivosti dynamiky, trigger out, posílající 20ms signál při stisku kterékoliv klávesy, sustain pedál a sluchátkový výstup.

Výroba zvuku: Je standardně subraktivní, tvořená dvěma digitálními oscilátory, analogovým filtrem a kontrolním zesilovačem. Pro VCF i VCA je samostatná ADSR obálka. Modulaci DCO, VCF i VCA je možné svěřit dvěma LFO se třemi průběhy a značnou možností změny kmitočtu - sahající až vysoko do slyšitelného pásma (0,2 až 250 Hz), díky které může frekvenční modulací vyrábět i určité FM barvy. DCO produkuje trojůhelníkový, pilový a čtvercový signál, čtvercový s variabilní střídou. Všechny vlny z DCO mohou hrát současně, lze ještě připojit šumový generátor, avšak s regulací úrovně pouze analogovým potenciometrem, nemůže být, stejně jako jemné odladění druhého oscilátoru, součástí programu zvuku. Filtry jsou skvělé, se samooscilací, jelikož se dají úplně vypnout oscilátory, lze vyrobit spoustu zajímavých "filtrových" zvuků. Velká část parametrů se dá řídit i rychlostí úhozu.
Další neobvyklostí je mód DOUBLE a SPLIT, kdy lze současně hrát dva různé zvuky a dosáhnout zajímavých barev. Bit One sice neumí plynule ovládat panoramu ve stereu, ale stereo efekty jsou řešeny následujícím způsobem: Nástroj je šestihlasý a první tři oscilátory jsou směrovány napravo a druhé tři nalevo, u DOUBLE módu první zvuk napravo a druhý nalevo, ve SPLITu (split klávesa je nastavitelá) taky. Režim UNISON zahraje naráz tři oscilátory, vytvoří hutnější zvuk a z šestihlasého nástroje udělá dvouhlasý a tak při legato hře proto zvuk s každým nově zahraným tónem střídá směrování.

Editace/ovládání: Pamětí na zvuky je 63, volají se přes číselnou klávesnici, ovládání je logické, programování také - po přepnutí do program módu se číselnou klávesnicí zadá dle mapy parametrů index parametru a tlačítky + a - se nastaví požadovaná hodnota, u spínačů 1 nebo 0, u potenciometrů 0 až 63. Jen škoda, že nelze hodnotu zadat přímo nebo nějakým potenciometrem, takto se z programování snadno může stát jakási noční můra, přeběh od minima k maximu, přes zvyšující se rychlost při delším stisknutí nastavovacích tlačítek, chvilku trvá. Klaviatura je dost měkká, ale ještě docela jde.
Změnu parametrů zvuku při živé hře si neumím představit, navíc programovatelná hodnota se změní až při dalším stisku klávesy, na dříve stisknuté se změny neprojeví - kromě rezonance filtru, ta jediná je během programování slyšitelná. Záloha zvukové banky je možná jen na Tape, přes MIDI nelze.

MIDI: Je vzhledem k věku nástroje jednoduché (note on/off, velocity, program change, kolečka), nedokáže dálkové ovládání skrz SysEx, kromě volby vícero zvuků v DUAL a SPLIT režimu. Implicitní nastavení MIDI je OMNI ON, dá se vypnout kontrolerem 124, potom Bit One přijímá na kanálu 1, nelze změnit.

Závěr: Crumar Bit One je výborný syntetizér, hraje velmi čistě, razantně a ostře, modulace dvěma LFO je výborná, zvláště ve slyšitelném spektru perfektně doplní již tak výrazný zvuk oscilátorů. Umí zahrát pěkné rafinované plochy, sólové leady a basové linky, efektové zvuky... Mechanická konstrukce je také výborná, zbývá se jen přenést přes zdlouhavější programování a obohatit vlastní zvukové kompozice o svérázné a jedinečné zvuky, Pro Bit není nijak extra rozšířený nástroj, v inzerci např. KEYSu je problém o něj zavadit, v Čechách se ceny díky řídkému zastoupení pohybují víceméně náhodně, od pěti do deseti tisíc Kč.
Později se ještě vyráběl rackový model Bit 01 a klávesová verze Bit 99, lišící se především v implementaci plného SysEx řízení a další pamětí na DOUBLE zvuky.

Crumar jsem dlouho nepoužíval, ale po nahrání factory banky do nástroje se zájem výrazně zvýšil, zvuk se mi prostě moc líbí, trochu připomíná NordElectro, nejlépe mu jsou perkusivní zvuky jakoby drnkátek nebo el. pian.

Uživatelský servis: Problém bývá s vybitím zálohovací baterie (vydrží cca 2 až 3 roky, nic nehlásí blížící se výměnu), takže většina nástrojů již neobsahuje továrně implementované zvuky (všechno je v RAM). Což je škoda, protože některé jsou vážně moc dobré. Takže tady je originální sound banka, zazipovaný data wave patch, cca 180kB.
A k dispozici je ještě manual ve formátu PDF, velikost cca 1 MB.
Pro rychlé editování jsem udělal takový quick edit list - přehled všech parametrů, včetně programových čísel a rozsahů hodnot (vytažené z manuálu), formát A4/300dpi

Shrnutí:

Zvukový generátor:
syntéza, zpracování zvuku subraktivní, analog
počet hlasů 6
multitimbral ne

Zvukový generátor podrobně:
počet oscilátorů 2
vzájemná modulace oscilátorů ne
počet obálek, typ 2, ADSR
počet nezávislých LFO 2
počet LFO se startem při stisku klávesy 0
typ filtru, ladění LPF, ?
rezonance ano
modulační zdroje pro oscilátory LFO1, LFO2, ENV2
modulační zdroje pro VCF LFO1, LFO2, ENV1
modulační zdroje pro VCA LFO1, LFO2, ENV2
komunikace CV-Trig/Gate, MIDI, SMDI ne, ano, ne
portamento ne
arpegiator - počet ROM, RAM stylů ne

Efektová jednotka:
efekty, typ, počet ne

Všeobecně:
počet pamětí pro zvuky - ROM, RAM 0, 63
paměť na vzorky ROM, RAM ne, ne
klávesnice - počet kláves, dynamika, aftertouch 61, ano, ne
display ano, 4x dvousedmisegmentový
ovládací prvky - kolečka, potenciometry, přepínače, tlačítka, ribbon 2, 4, ne, 21, ne
velikost 860 x 400 x 75
váha cca 10 kg
cena nového nástroje ?
cena staršího nástroje 5 až 10 t. Kč

Ve studiu 1999-2006
Zveřejněno: 18. 08. 1999 (přečteno 8235)

Crumar Bit One - komentáře

K článku nebyl vložen komentář


Související články
ARP Omni II (20.09.2023)
Waldorf Q+ (29.07.2023)
Guinguin MME (15.06.2023)
DinSync RE-909 (17.12.2022)
DinSync RE-808 (19.11.2022)
ASM Hydrasynth (28.03.2020)
Aelita (19.07.2018)
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2024, powered by phpRS || TOPlist