Roland Promars MRS-2

Roland Promars, click to enlarge
Promars nebo Jupiter?

Tak tohle je přesně moje krevní skupina. Designově absolutní - kompaktní, ale dostatečně masivní, přehledné uspořádání prvků a nezaměnitelné barevné schema. Láska na první pohled a to člověk ještě nestačil ani dát přívodní kabel do sítě. Promars částečně vychází z SH řady (viz SH-5 nebo SH-09), elektricky je to stále stará dobrá CV konstrukce z diskrétních prvků, nově však doplněná o mikroprocesorovou techniku, řídící přes spoustu DA převodníků zvukové obvody. Díky ní se na panelu objevují tlačítka 10 presetů a 8-mi uživatelských pamětí - příslib následující generace nástrojů jako Jupiter 8, Juno 6 a dalších. Promars je menší bráška obřího Jupiteru 4, oproti němuž postrádá několik features - polyfonii, arpeggiator a výstupní chorus; naopak nabízí standardní CV/Trig interface, možnost nastavení filtru pro presety a hlavně dva oscilátory na hlas.

Roland Promars panel, click to enlarge
Oscilátory

Syntéza je jako obvykle subraktivní. Na počátku stojí dva VCO. No, dva. To sice ano, ale ten druhý přebírá veškerá nastavení z prvního. Dají se vůči sobě leda odladit a to v rozsahu cca +/- 17 tónů. Nenajdeme tu pokročilejší věci jako synchronizaci oscilátorů nebo kruhovou modulaci, to umí až maličko mladší JP-8. VCO je laditelné ve třech oktávách + pomocí LFO, tvar výstupní vlny pila nebo čtverec, ev. čtverec s proměnnou střídou. Ta je nastavitelná ve čtyřech krocích nebo modulovatelná LFO. Součástí VCO je o oktávu nižší suboscilátor, tvar vlny čtverec. Bohužel není možné připojit externí zdroj signálu.

Roland Promars panel, click to enlarge
Filtr, VCA

K signálu oscilátorů se může přidat bílý šum a dalším krokem je VCF. Nejdříve 12dB/okt HPF, následovaný 24dB/okt LPF s rezonancí. Filtr se dá přivést do samooscilace, přidávání rezonance snižuje výstupní hlasitost (znatelnější u verze s 1R3109). Může následovat ladění podle klaviatury (ve 4 stupních), modulace LFO a kladně nebo záporně vlastní ADSR obálkou.
VCA je také řízený vlastní ADSR obálkou, doplněné regulátorem výstupní úrovně.

LFO

LFO má čtyři tvary vlny, sinus, čtverec, negativní a pozitivní pilu a jeho základní rychlost je součástí programu. Rozšíření rozsahu LFO a jeho delay si bere nastavení z panelu a zejména mód Wide, kdy LFO může jít až do slyšitelného pásma 300Hz, Roland Promars pitch, click to enlarge je velmi podstaným pro charakter zvuku Promarsu.

Real-time

Vedle klaviatury ke klasický rolandí pitchbender, který může přes nastavitelnou hodnotu nebo LFO řídit VCO, VCF nebo VCA, pro každý modul nezávislá úroveň. Zároveň je zde spínač portamenta a potenciometr jeho časování. Portamento funguje i z externího řízení CV/Trig.

Pod kapotou

Oscilátor je postavený na časovači 555 a přes soustavu děliček pokračuje do wave formu. Roland Promars inside, click to enlarge Filtr je v prvních verzích postavený na čtyřech VCA operačních zesilovačích BA662A, které další verze integrují do jednoho obvodu 1R3109. IMHO BA662A hraje lépe (mám je v JP4, Promars je z novějších sérií), na rezonantní zvuky, kde má být slyšet i zvuk oscilátoru je použitelnější.
Motherboard Promarsu i Jupiteru 4 je prakticky totožný, Promars má osazeny dva voice boardy oproti čtyřem v JP4. První je zaměnitelný s Jupiterem, druhý nikoliv - obsahuje jenom oscilátor a pak je napojen na filtr a VCA prvního hlasu. V Promarsu chybí samozřejmě deska keyasiggneru pro polyfonní rozdělování hlasů a modul chorusu.

Zvuk

A jak to hraje? Hezky, moc hezky;-) Zvuk je ještě hutnější než u SH-09, má ohromnou pevnost, na basy se hodí výtečně, spektrum oscilátorů je přitom velmi bohaté, ale filtr ho dokáže dobře "ukočírovat".
Rychlé LFO pomáhá generovat kovově znějící spektra, díky přiřaditelnosti k VCO, PWM a VCF je variabilita vysoká. Dva odladitelné oscilátory na hlas jsou fajn, ev. třetí hlas může vytvářet rezonance filtru. Promars má větší dynamický rozsah než SH-09, v mixu s ním je trochu víc práce, ale šíře záběru je bohatší, ačkoliv není tak živelný.

Roland Promars logo
Review

Na posledním srazu Ezone jsem krátce Promars představoval, tady je záznam:


Promars a Jupiter!

Roland Promars, click to enlarge


Roland Jupiter 4, click to enlarge


Ve studiu od 7/2007 do 09/2008
Zveřejněno: 12. 12. 2007 (přečteno 11903)

Roland Promars MRS-2 - komentáře

K článku nebyl vložen komentář


Související články
ARP Omni II (20.09.2023)
ASM Hydrasynth (28.03.2020)
Aelita (19.07.2018)
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2023, powered by phpRS || TOPlist