Crumar Performer

Crumar Performer, click to enlarge
Preview

Naproto otevřeně se přiznám, že různými 'string machine' jsem vždycky skoro opovrhoval. Limitující možnosti, přepínače flute/horn... k čemu to může být dobré? ARP Omni II, který jsem ještě jako malej kluk někde sehnal, ležel pod postelí a opravdové syntetizéry se hromadily na stojanech. V záplavě sólových a silných zvuků ale postupně začalo cosi scházet, nějaká plocha, která dodá jemnost, vytvoří atmosféru. A bylo to, ARP byl vytažen, znovuobjeven a radostně používán dlouhá léta. Ovšem změna je život, s hudebně sféře to platí minimálně trojnásob, o pozici smyčcového integrátora se nyní uchází Crumar Performer. A už v úvodu musím naznačit, že mu to jde skvěle.

Crumar Performer, click to enlarge Crumar byla italská značka, různé organy, stringy a hybridní systémy byly vždycky její doména, výlet do ryze syntezátorového pole s kousky Bit-něco byl sice vyzkoušen, ale vzápětí zapomenut (více o nich zde: BitOne a zde: Unique DBE). Výjimkou je ovšem Crumar Spirit, ultrararitní jednohlasý analog konstruovaný Bobem Moogem - tady jde veškerý despekt stranou. Ale zpět k Performeru: Velmi úspěšný model konce sedmdesátých let, kombinující jednoduchý syntetizér (označovaný jako Brass) a smyčcovou sekci s výstupním ekvalizérem a interní zpožďovací jednotkou.

Co umí

Crumar Performer, Brass Syntezátorová sekce nabízí jednoduchou attack - decay obálku, která moduluje filtr s nastavitelným cutoffem a rezonancí a má vlastní regulátor výstupní úrovně. Sekce smyčců dovoluje vybrat z 16" nebo 8" rejstříku, lze editovat náběh a doběh a na výstupu je před regulátorem úrovně ekvalizér s třemi pásmy (basy, středy, výšky), Crumar Performer, Stringskterý se značnou měrou měrou zasazuje o velmi příjemný zvuk nástroje. Ekvalizér je interně spojen s nevypínatelnou chorusovou/zpožďovací jednotkou. Zbývá ještě modulační část, k dispozici je LFO se regulovatelným zpožděním, rychlostí a silou; výsledek jde buď do filtru nebo ovlivňuje ladění oscilátoru celého nástroje. Celý nástroj lze přepnout o oktávu níž. Výstup je celkový, kde jsou přítomy všechny složky zvuku, Crumar Performer, Modulationdále jenom brass (synth), což je zároveň inzertní přepojení před koncovým VCA (pro použití efektu atd.), výstup základního signálu před úpravami a nakonec spouštěcí gate.
Klaviatura je velmi dobře hratelná, kontaky jsou ukryty ve speciálním modulu a reagují exaktně, což je obrovský rozdíl oproti ARPu.

Crumar Performer, click to enlarge
Uvnitř

Jako skoro každá string machine tehdejší doby je postavený na generátoru Mostek 50240, následovaným děličkami TDA 1008. Syntetizér využívá jako obálku čip SSM 2050 a jako filtr geniální SSM 2040 (jinak používaný v modulárních systémech E-mu a prvních dvou revizích Prophetu 5). VCA jsou 3080, tři zpoždovací jednotky využívají obvod TCA 350.
Konstrukce je moc hezká, čisté provedení, snadný přístup ke všem prvkům, pěkná práce;) Na svém kousku jsem nahradil všechny signálové 1458 a 741 operační zesilovače za TL082 a TL 081, což velmi zarantně snížilo šum, zvuk je dynamičtější, ale zároveň ostřejší, což nemusí každému vyhovovat. Před záměnou byl mazlivější, teď víc vystrkuje růžky;) Všechny IO jsou v objímkách, výměna a testování je proto snadná.

Zvuk

Podle mého názoru naprosto skvělý, extrémně barevný a šťavnatý, miluji středovou polohu stringů spolu s rezonatním zasvištěním synth sekce. Zní hodně vokálně a ačkoliv používá stejný generátor jako měl ARP, výsledek je naprosto odlišný. Mám ho na stojanu s Polarisem a Voyagerem a hodně si této kombinace užívám;) Jestli ho někde potkáte, neváhejte a do něj.

Ukázky

Direct DDX3216 do SoundForge via ADAT, bez editace - čistý signál


Crumar Performer

Crumar Performer


Ve studiu od 9/2008
Zveřejněno: 01. 10. 2008 (přečteno 10274)

Crumar Performer - komentáře

Komentář ze dne: 15.01.2010 23:28:55     Reagovat
Autor: neregistrovaný - munro (@)
Titulek:
Slysim z toho sound a la Tangerine Dream :)
Komentář ze dne: 15.11.2008 20:00:16     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Destroyer (prikryl@mac.com)
Titulek:
teď ho máme ve studiu a je to vynikající nástroj. díky za recenzi.
Komentář ze dne: 03.10.2008 17:42:15     Reagovat
Autor: neregistrovaný - kplayer (kplayer@seznam.cz)
Titulek: Zní pěkně............
Ten zní opravdu pěkně........Takový zvuk mi můj Virus a Modular nevykouzlí. Bohužel na sbírání analogů není čas, prostor ani peníze. Ale Minimooga si jednou koupím !!! :)

Související články
ARP Omni II (20.09.2023)
ASM Hydrasynth (28.03.2020)
Aelita (19.07.2018)
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2023, powered by phpRS || TOPlist